Category: Sutta Published: Saturday, 09 December 2017

Raja Sutta (Ud V.1)

 

 

Demikian telah kudengar. Satu ketika Sang Bhagava tengah bersemayam dekat Savatthi, di Hutan Jeta, Taman Anathapindika. Adapun pada ketika itu Raja Pasenadi Kosala tengah berada bersama-sama dengan Ratu Mallika di lantai atas istana. Kemudian Raja Pasenadi berkata kepada Ratu Mallika, "Adakah seseorang yang lebih kausayang daripada dirimu sendiri?"

 

"Tak ada, sri baginda," Ratu Mallika menjawab. "Tiada seorangpun yang lebih kusayang daripada diriku sendiri. Dan bagaimana dengan engkau, sri baginda? Adakah seseorang yang lebih kausayang daripada dirimu sendiri?"

 

"Tak ada, Mallika. Tiada seorangpun yang lebih kusayang daripada diriku sendiri."

 

Kemudian Sang Raja, turun dari istananya, pergi kepada Sang Bhagava dan, ketika tiba, setelah menyalami beliau, duduk di satu sisi. Sementara ia tengah duduk di sana, ia berkata kepada Sang Bhagava: "Baru saja aku berada bersama-sama dengan Ratu Mallika di lantai atas istana. Aku berkata kepadanya, 'Adakah seseorang yang lebih kausayang daripada dirimu sendiri?'"

 

"'Tak ada, sri baginda,' dia menjawab. 'Tiada seorangpun yang lebih kusayang daripada diriku sendiri. Dan bagaimana dengan engkau, sri baginda? Adakah seseorang yang lebih kausayang daripada dirimu sendiri?'"

 

"'Tak ada, Mallika. Tiada seorangpun yang lebih kusayang daripada diriku sendiri.'"

 

Kemudian, menginsyafi pentingnya hal tersebut, Sang Bhagava ketika itu mengutarakan sabda ini :

Menjelajahi segenap penjuru dengan benaknya,
tak diketemukan seorangpun lebih disayang
daripada dirinya sendiri.
Begitu pula setiap orang
memandang dirinya sendiri tersayang.
Maka orang hendaknya tak mencelakai orang lain
bila ia mencintai dirinya sendiri.

 

 

Hits: 80